April fool?

April fool? ape tuh april fool ekh?? So, tadik ak g kelas matematik. Pas ak selesai je jawab test yang telah diberi oleh pensyarah ak, tibe2 je pensyarah ak tanye ape tuh april fool. Kite0rg p0wn jawab la ape yg kite0rg taw ckp yg april fool tuh ape. Then, die cite balik mengenai sejarah april fool dalam islam. April fool ni tercipta atas KEJATUHAN ISLAM DI SEPANYOL! >.<. Ni ade sket "quotation" dari internet yang ak dapat.

Dibalik perayaan April Fool’s Day ini, sangat dipercayai bahwa April Fool mula mula dirayakan pada saat kejatuhan kerajaan Islam di Spanyol. Setelah sekian lama berkuasa di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentara-tentara Kristen. Penduduk-penduduk Islam di Spanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentara-tentara Kristen tidak puas dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dari Sepanyol. Penduduk-penduduk Muslimin ini, diberitahu bahwa mereka diperbolehkan berlayar keluar dari Spanyol dengan barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di perlabuhan. Orang-orang Muslimin curiga atas tawaran tersebut, dikhawatirkan tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, kemudian mereka pergi ke pelabuhan untuk melihat apakah ada kapal yang dimaksud oleh tentara Kristen dan setelah dilihat keberadaan kapal kapal dipelabuhan, merekapun membuat persiapan untuk berlayar. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barang yang telah disiapkan lalu menuju ke pelabuhan. Pada saat itulah, pihak Kristen mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk-penduduk Islam itu. Bahkan mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya telah musnah dibakar. Pihak Kristen kemudian menyerang kaum Muslimin dan membunuh semuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil.
Peristiwa berdarah yang meyedihkan ini kemudian dirayakan oleh tentara Kristen. Perayaan ini dirayakan setiap tahun bukan saja di Spanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai April Fool’s Day.
Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil pun turut memperingati April Fool’s Day tanpa menyadari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan masal saudara se-Islam mereka sendiri.

Wahai umat Islam, berhati hatilah terhadap budaya ini….. hindari diri kita dari berbuat zalim. Ingatkanlah saudara saudara kita sesama muslim. Ingatlah bahwa tanggal 1 April adalah hari pembunuhan umat Islam Sepanyol. Dan yang penting dalam Al Qur’an & Hadist tidak ada perintah dimana boleh menipu orang lain sebagai bahan gurauan.
Semoga Allah senantiasa membuka pintu untuk taubat untuk kita semua. Amiin.


Pada mereka yang rase diri die islam, hindarilah diri anda dengan PERAYAAN APRIL FOOL yang sememangnye FOOL nie.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

INSTAGRAM FEED

@alazieze